درمان غیر دارویی اضطراب وبی خوابی

درمان بی خوابی بدون دارو

اختلال خواب یک مشکل رایج است که انرژی فرد ، خلق و خوی، بهداشت، و توانایی در طول روز به آن وابسته است . بی خوابی مزمن حتی می تواند به مشکلات سلامتی جدی تبدیل شود. خواب خوب بر سلامت ذهنی و جسمی انسان بسیار مؤثر است. فردی که به صورت طولانی مدت از کمبود خواب رنج می برد، ممکن است به بعضی از مشکلات روانی دچار شده و به مراقبت های بیشتری نیاز پیدا کند.

خواب نه تنها بر سلامت جسمی و روحی انسان تأثیر می گذارد بلکه متقابلاً از شرایط جسمی و روحی انسان و عوامل محیطی تأثیر می پذیرد

بی خوابی، کم خوابی و اختلالاتی همچون دیدن کابوس های شبانه ازجمله مشکلاتی است که بسیاری از افراد در دنیای ماشینی امروز با آن مواجه هستند . احتمالا میدانید که بدن ما با کمک ساعت بیولوژیکی، خود را با شبانهروز تطبیق میدهد.

بدینترتیب ما آگاه میشویم که چه زمانی وقت خواب، کِی وقت خوردن غذا و… است. این همگامسازی بر اساس نور ورودی به چشمها انجام میشود . به هنگام شب که -به صورت طبیعی- نور کمتری به چشمها میرسد، ملاتونینی که ترشح میشود به ساعت بدن زمان خواب را اطلاع میدهد

Cranial Electro Therapy Stimulation (CES)


یک دستگاه جدید و بی عارضه برای درمان اضطراب افسردگی و اختلال خواب می باشد که مورد تایید مجامع علمی دنیا است .این دستگاه باعث تنظیم ساعت بیولوژیک بدن شده وبه این ترتیب خود مغز مشکل بی خوابی را رفع می کند.درطی 50 سال اخیر درجهان به صورت درمانی فراگیر شناخته شده است که هزاران نفر از آن بهره برده اند.

تاکنون عوارض جانبی در رابطه با آن گزارش نشده وممنوعیت اساسی در رابطه با آن عنوان نگردیده است.این روش در درمان اختلالات توأم با استرس مثل اضطراب،افسردگی ، بی خوابی و کلیه اختلالاتی که با استرس واضطراب در ارتباطند (8 0-85%مراجعین به پزشکان ودرمانگاه های عمومی) مؤثر می باشد.

همچنین می تواند در درمان اختلالاتی مثل سندورم خستگی مزمن،فیبرو مایلژی، سنذروم پیش از قاعدگی,بیش فعالی وکمبود توجه،میگرن،سردردهای تنشی،دردهای مزمن،اضطراب عملکردی،اختلال پنیک، سندروم توره،دندان قروچه،آسم ناشی از استرس،اختلالات گوارشی نظیر سندروم روده تحریک پذیربه عنوان روشی کمکی مفید باشد.

بسیاری از افراد جهت مدیتیشن وکاهش تنش روزانه ازآن استفاده نموده وگروهی دیگرجهت انجام کارهای خلاقاته،یا پراسترس ویا جهت یادگیری بهتر وحتی افزایش توانمندی درورزشکاران بکار می برند.مکانیسم اثر این روش تأثیر بر روی هیپوتالاموس وتغییر در نورو ترانسمیترهای مغزی را مطرح کرده اند.در طی استفاده فرد احساس آرامش وسنگینی ،وسپس سبکی دربدن می کند.از انجائیکه در این روش بدون استفاده از هیچ روش شیمیایی و دارویی فعالیت طبیعی مغز بر میگردد این دستگاه FDAبه عنوان روشی جهت درمان.

اضطراب،افسردگی،بی خوابی ودرد توسط سازمان غذا وداروی آمریکاپذیرفته شده است.