نیاز زنان به پروتئین

پروتئین؛ دلایل نیاز زنان به پروتئین

به عنوان یک زن اگر به دنبال تناسب اندام هستید، باید بدانید که چرا به پروتئین نیاز دارید. مهم نیست در چه مرحله‌ای از زندگی‌تان هستید و چه اهدافی دارید، در هر حال شما به پروتئین نیاز دارید! پروتئین فواید شگفت انگیزی برای زنان به خصوص ورزشکاران دارد. در این مقاله می‌خواهیم دلایل نیاز زنان به پروتئین را بررسی کنیم.

دلایل نیاز زنان به پروتئین چیست؟

توده عضلانی بدن‌تان را افزایش دهید

بدیهی است یکی از اولین و مهم‌ترین دلایل نیاز زنان به پروتئین ، حفظ توده عضلاتی و ساخت عضله است. البته توده عضلانی فقط یک اصطلاح برای زنان است. عضلات زنان مانند یک مرد بزرگ نخواهد شد چون زنان هورمون‌هایی برای ساخت عضلات خیلی حجیم ندارند.

ساخت عضلاتی خشک و خالص به زنان کمک می‌کند تا اندامی لاغر و در عین حال متناسب داشته باشند. بدون مصرف پروتئین شما قادر به ساخت این عضلات نیستید. یک ضرب المثلی هست که می‌گوید: عضلات در آشپزخانه ساخته می‌شوند. تقریبا ۸۰ درصد نتیجه به تغذیه افراد بستگی دارد. بنابراین اگر می‌خواهید بدن عضلانی‌ای داشته باشید، باید پروتئین زیادی بخورید.

اما جدا از ویژگی‌های ظاهری، داشتن عضلاتی خشک و خالص به چند دلیل برای سلامت بدن مفید هستند. این عضلات حتی وقتی در حین استراحت کردن هستید، در مقایسه با چربی‌ها انرژی بیشتری می‌سوزانند. کسی وجود دارد که مخالف متابولیسم بالا باشد؟!

بدن عضلانی، شما را قوی‌تر خواهد کرد؛ بنابراین انجام کارها برای‌تان آسان‌تر می‌شود. به خصوص در زمان سالخوردگی و پیری که بدن در حال ضعیف شدن است، به شما کمک می‌کند تا قوی و سالم بمانید و کارهای روزمره‌تان را راحت‌تر انجام دهید.

از دیگر دلایل نیاز زنان به پروتئین یائسگی است. زنان بعد از یائسگی، مشکلات زیادی برای حفظ بافت عضلانی خود دارند. از دست دادن عضله گاهی به معنای کاهش تحرک، ضعف جسمی و حتی آسیب بدنی است. اگر به آن مرحله از زندگی خود نرسیدید، باید از بروز چنین مسائل و مشکلاتی پیشگیری کنید.

مو، پوست و ناخن سالم داشته باشید

وقتی که سخت تمرین می‌کنید، باید حواستان به پوست، مو و ناخن‌هایتان هم باشد. داشتن موهایی پر پشت، پوستی شاداب و ناخن‌هایی سفت نیازمند رسیدن پروتئین به بدن‌تان است. در واقع پوست، مو و ناخن هر سه از پروتئین ساختاری‌ای به نام کراتین ساخته شده‌اند. بنابراین برای جلوگیری از ریزش مو، پوستی کدر و ناخن‌هایی شکننده، پروتئین را فراموش نکنید.

در بازار مکمل‌های کراتین فراوانی برای درمان مو، پوست و ناخن وجود دارد. اما واقعیت این است که پول خرج کردن صرف این مکمل‌ها، احمقانه است. شما با مصرف مقدار کافی پروتئین، پوست، مو و ناخن‌هایی سالم خواهید داشت.

پروتئین‌ها طعم خوبی دارند

این جمله که گوشت برای مردان است و زنان باید سالاد بخورند، کاملا کلیشه‌ای است. چه کسی گفته که به خاطر این که زن هستید، نمی‌توانید از یک استیک بزرگ یا یک همبرگر یا چند تکه مرغ لذت ببرید؟ این حرف کاملا احمقانه است.

اکثر غذاهای پروتئینی، طعمی مطلوب و خوشمزه دارند و با چاشنی‌های مختلف طعم‌دار می‌شوند. اما اگر طعم آن‌ها با ذائقه شما متفاوت است، می‌توانید از پودر و مکمل‌‌ یا محصولات پروتئینی کاله استفاده کنید. 

شیر پرومیلک کاله حاوی میزان بالایی پروتئین (۳۰ گرم در هر سروینگ) ترکیبی وی و کازئین بوده و به علت داشتن هر دو منبع پروتئین زود جذب و دیر جذب، یک غذای کامل برای رشد و همچنین ریکاوری (بازیابی) عضلات به حساب می آید. مصرف روزانه و منظم پرومیلک کاله به شما این امکان را می دهد تا با بدنی  پرتوان تر به فعالیت های روزمره، بویژه  فعالیت های ورزشی خود ادامه دهید. 

کم‌تر احساس گرسنگی کنید و سیر بمانید

اگر در رژیم غذایی‌تان از مقدار کمی پروتئین استفاده می‌کنید، احتمالا سریع گرسنه می‌شوید. بنابراین پروتئین را حتما در رژیم غذایی خود قرار دهید. در واقع هضم پروتئین نسبت به سایر مواد مغذی بیشتر طول می‌کشد و این موضوع باعث می‌شود که شما در مدت زمان طولانی‌تری سیر بمانید. مصرف سالاد و سبزیجات هم ممکن است معده شما را پر کند، اما بعد از چند دقیقه احساس گرسنگی به شما دست خواهد داد. 

به شما توصیه می کنیم که پروتئین‌ها را با هر وعده غذایی یا میان وعده خود مصرف کنید. فراموش نکنید که گرسنگی گاهی اوقات یک احساس آزاردهنده است که با کمی برنامه ریزی می‌توان از آن چشم پوشی کرد.

 

استخوان‌های سالم و قوی داشته باشید

یکی از موضوعات بسیار مهم و بحث برانگیز ، سلامت استخوان در زنان است. بر اساس آمارهای به دست آمده، زنان 75 درصد بیشتر در معرض شکستگی لگن قرار می‌گیرند. درست مانند حفظ توده عضلانی که در اوایل مقاله درباره آن صحبت کردیم، داشتن استخوان‌هایی قوی و سالم هم از مسائلی است که زنان باید در طول زندگی به طور جدی به آن بپردازند.

اما رابطه نیاز زنان به پروتئین با استخوان‌ها چیست؟ اکثر مردم فکر می‌کنند که سلامت استخوان‌ها فقط وابسته به کلسیم است. اما باید بگوییم، این پروتئین است که تقریبا نیمی از حجم استخوان شما را تشکیل می‌دهد. 

طبق تحقیقاتی که درباره نیاز زنان به پروتئین و کلسیم برای استخوان‌ها انجام شد، اعتقادات زیادی وجود دارد که پروتئین بیش از حد ممکن است به استخوان‌های شما آسیب بزند. اما زمانی که رژیم غذایی متعادلی از میوه‌ها، سبزیجات و مواد مغذی داشته باشید، این قضیه صحت ندارد.

در واقع محققان می گویند که عوامل موثر بر رشد ماهیچه، از جمله مصرف پروتئین، بر توده استخوانی هم تاثیر می ‌گذارد. تغییرات در استخوان، توده عضلانی و قدرت در طول عمر با هم هماهنگ می‌شوند. به طور خلاصه و ساده‌تر ماهیچه‌های قوی، استخوان‌ها را هم قوی‌تر می‌کنند. که این خود ملزم به مصرف پروتئین است.