واکسن ها چگونه کار میکنند؟
واکسن ها چگونه کار میکنند؟

?How do vaccines work

واکسن ها چگونه کار میکنند؟

این مقاله بخشی از یک سری توضیحات در مورد توسعه و توزیع واکسن است.

میکروب ها در اطراف ما هستند ، هم در محیط و هم در بدن ما. وقتی فردی مستعد است و با یک ارگانیسم مضر برخورد می کند ، می تواند منجر به بیماری و مرگ شود.

بدن راههای زیادی برای دفاع از خود در برابر عوامل بیماری زا (ارگانیسم های عامل بیماری) دارد. پوست ، مخاط و مژک ها (موهای میکروسکوپی که بقایا را از ریه ها دور می کنند) همگی به عنوان موانع فیزیکی عمل می کنند تا در وهله اول از ورود عوامل بیماری زا به بدن جلوگیری کنند.

هنگامی که یک عامل بیماری زا بدن را آلوده می کند ، سیستم دفاعی بدن ما که سیستم ایمنی نامیده می شود ، فعال می شود و عامل بیماری مورد حمله قرار می گیرد و از بین می رود یا بر آن غلبه می کند.

واکنش طبیعی بدن

پاتوژن یک باکتری ، ویروس ، انگل یا قارچ است که می تواند باعث ایجاد بیماری در بدن شود. هر عامل بیماری زا از چندین قسمت فرعی تشکیل شده است که معمولاً منحصر به آن عامل بیماری زا و بیماری ایجاد کننده آن است.

 قسمت فرعی یک عامل بیماری زا که باعث تشکیل آنتی بادی می شود ، آنتی ژن نامیده می شود.

آنتی بادی های تولید شده در پاسخ به آنتی ژن عامل بیماری زا بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن هستند. شما می توانید آنتی بادی ها را به عنوان سربازان در سیستم دفاعی بدن خود در نظر بگیرید. هر آنتی بادی یا سرباز در سیستم ما برای تشخیص یک آنتی ژن خاص آموزش دیده است.

ما هزاران آنتی بادی متفاوت در بدن خود داریم. هنگامی که بدن انسان برای اولین بار در معرض یک آنتی ژن قرار می گیرد ، زمان می برد تا سیستم ایمنی بدن پاسخ دهد و آنتی بادی های مخصوص آن آنتی ژن تولید کند.در این میان ، فرد مستعد بیماری است.

هنگامی که آنتی بادی های اختصاصی آنتی ژن تولید می شود ، آنها با بقیه سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن عامل بیماری زا و توقف بیماری همکاری می کنند.

آنتی بادی های

آنتی بادی های یک عامل بیماری زا به طور کلی در برابر عامل بیماری زای دیگر محافظت نمی کنند ، مگر زمانی که دو عامل بیماری زا بسیار شبیه یکدیگر باشند ، مانند پسر عموها.

هنگامی که بدن در پاسخ اولیه خود به آنتی ژن آنتی بادی تولید می کند ، سلول های حافظه تولید کننده آنتی بادی را نیز ایجاد می کند که حتی پس از شکست پاتوژن توسط آنتی بادی ها زنده می مانند. اگر بدن بیش از یک بار در معرض همان عامل بیماری زا قرار گیرد ، پاسخ آنتی بادی بسیار سریعتر و موثرتر از دفعه اول است زیرا سلول های حافظه آماده پمپاژ آنتی بادی ها علیه آن آنتی ژن هستند.

این بدان معناست که اگر فرد در آینده در معرض عامل بیماری زای خطرناک قرار گیرد ، سیستم ایمنی بدن او قادر خواهد بود بلافاصله واکنش نشان دهد و در برابر بیماری محافظت کند.

چگونه واکسن ها کمک می کند؟

واکسن ها حاوی قسمتهای ضعیف یا غیر فعال یک ارگانیسم خاص (آنتی ژن) هستند که باعث واکنش ایمنی در بدن می شود. واکسن های جدیدتر حاوی طرح تولید آنتی ژن ها هستند تا خود آنتی ژن.

صرف نظر از این که واکسن از خود آنتی ژن تشکیل شده باشد یا نقشه ای که بدن آنتی ژن را تولید می کند ، این نسخه تضعیف شده باعث ایجاد بیماری در فرد دریافت کننده واکسن نمی شود ، اما سیستم ایمنی بدن او را وادار می کند که به همان اندازه واکنش نشان دهد. در اولین واکنش خود به پاتوژن واقعی واکنش نشان می دهد.

برخی از واکسن ها به دوزهای متعدد ، با فاصله هفته ها یا ماه ها نیاز دارند.

این امر گاهی اوقات برای تولید آنتی بادی های طولانی مدت و توسعه سلول های حافظه مورد نیاز است. به این ترتیب ، بدن برای مبارزه با ارگانیسم عامل بیماری خاص آموزش می بیند و حافظه پاتوژن را تقویت می کند تا در صورت و در صورت مواجهه در آینده به سرعت با آن مبارزه کند.

مصونیت گله

هنگامی که فردی واکسینه می شود ، به احتمال زیاد در برابر بیماری مورد نظر محافظت می شود. اما همه نمی توانند واکسینه شوند.

افرادی که دارای بیماری های زمینه ای هستند که سیستم ایمنی بدن آنها را ضعیف می کند(مانند سرطان یا HIV)یا که به برخی از اجزای واکسن حساسیت شدید دارند ممکن است نتوانند با واکسن های خاصی واکسینه شوند.

اگر در بین افراد واکسینه شده زندگی می کنند ، همچنان می توان از این افراد محافظت کرد. هنگامی که بسیاری از افراد در یک جامعه واکسینه می شوند ، بیماری زا به سختی در گردش است زیرا اکثر افرادی که با آنها روبرو می شوند مصون هستند.

بنابراین هرچه دیگران بیشتر واکسینه شوند ، احتمال اینکه افرادی که قادر به محافظت از واکسن ها نیستند ، کمتر در معرض خطر قرار گرفتن در معرض عوامل بیماری زای خطرناک قرار گیرد. به این می گویند ایمنی گله.

این امر به ویژه برای افرادی اهمیت دارد که نه تنها نمی توانند واکسینه شوند ، بلکه ممکن است مستعد ابتلا به بیماری هایی باشند که ما در برابر آنها واکسینه می کنیم.

هیچ واکسنی تنها محافظت نمی کند و ایمنی گله از کسانی که نمی توانند با خیال راحت واکسینه شوند محافظت کامل نمی کند. اما با داشتن ایمنی گله ، این افراد به لطف واکسیناسیون اطرافیان خود از حمایت قابل توجهی برخوردار خواهند شد.

واکسیناسیون نه تنها از شما محافظت می کند ، بلکه از افرادی که در جامعه قادر به واکسیناسیون نیستند نیز محافظت می کند. اگر می توانید ، واکسن بزنید.

 

در طول تاریخ ، انسان با موفقیت واکسن هایی را برای تعدادی از بیماری های تهیه کرده است .

از جمله مننژیت ، کزاز ، سرخک و فلج اطفال وحشی وکرونا.

 

اشتراک گذاری