آیا شما هم به پشتی طبی نیاز دارید؟
آیا شما هم به پشتی طبی نیاز دارید؟

استفاده از پشتی طبی چه فوایدی دارد؟

پشتی طبی چنانچه از آن دسته افرادی هستید که بخش زیادی از ساعات کاری خود را پشت میز و صندلی های اداری نشسته و یا در حال رانندگی با اتومبیل های مختلف هستید، بهتر است برای حفظ سلامت جسمانی و هم‌چنین عدم ایجاد گرفتگی و دردهای عضلانی در ناحیه کمر خود از پشتی های طبی استفاده نمایید.با خرید پشتی طبی در واقع شما به سالم نگه داشتن استایل ستون فقرات خود کمک بسیاری کرده و می توانید در وضعیت صحیح تری به انجام کارهای مربوطه خود بپردازید.

تاکید به استفاده از پشتی طبی بخش مهمی از ارگونومی اداری را تشکیل می‌دهد و تمامی کارشناسان ارگونومی، پزشکان طب کار و ستون فقرات به استفاده از آن تاکید می‌کنند. نشستن فشار بسیار زیادی به کمر وارد می‌کند به همین دلیل صندلی اداری و اتومبیل باید گودی کمر را پر کند. از آنجایی که بیشتر صندلی‌ها فاقد این بخش حمایت کننده برای جلوگیری از کمردرد و فتق دیسک کمر هستند، استفاده از پشتی طبی توصیه می‌شود.

در کنار توصیه‌های بین المللی، مقامات بهداشتی ایران نیز در دستورالعمل‌های پیشنهادی به نحوه‎‌ی صحیح نشستن و استفاده از پشتی طبی تاکید می‌کنند.

دکترعزیزی مدیر آموزش سازمان نظام پزشکی با اشاره به اهمیت استفاده از صندلی‌های طبی برای کاهش آسیب به مهره‌های کمر و ستون فقرات، اظهار کرد: قوس پایین ستون فقرات یا همان لومبار به سمت جلو تحدب دارد و از پنج مهره تشکیل شده است. این ناحیه وزن تنه را تحمل کرده و کمردرد بیشتر در این محل احساس می‌شود و از آنجایی که بیشتر صندلی‌ها فاقد قسمت حمایت‌کننده برای این ناحیه ستون فقرات هستند، استفاده از پشتی طبی توصیه می‌شود.

 پشتی طبی چگونه از کمردرد و بیماری‌های ستون فقرات جلوگیری می‌کند؟

هنگام نشستن باید کاملا به صندلی تکیه دهید تا وزن بدن به صندلی منتقل شود و مهره‌ها و عضلات ستون فقرات از مسئولیت اضافی تحمل وزن خلاص گردند اما هر چقدر به صندلی تکیه دهید، چون کمر دارای یک تو رفتگی به داخل است، هیچ تکیه گاهی ندارد، به همین دلیل همیشه موقع نشستن کمردرد می شویم. یک پشتی طبی ارگونومیک گودی کمر را پر می‌کند و می‌توانید راحت و بدون کمردرد بنشینید و کار کنید.

وقتی کمترین فشار به دیسک‌های ستون فقرات وارد می‌شود که انحنای طبیعی ستون فقرات حفظ شود. پشتی طبی با قرار دادن لگن در وضعیت صحیح، باعث حفظ انحنای طبیعی ستون فقرات شده و کمک می‌کند درست بنشینید. بنابراین فشار متوازنی بر دیسک کمر وارد می‌شود و از اختلالات ستون فقرات از جمله گوژپشتی، فتق دیسک کمر، آرتروز و … جلوگیری می‌گردد.

پشتی طبی چیست؟

پشتی طبی وسیله ای است که فرد ممکن است برای حفظ سلامت کمر خود از آن استفاده کند. برخی افراد بر این باورند که ممکن است کمر درد را کاهش دهد، از صدمات جلوگیری کنند، و وضعیت صحیح و تراز ستون فقرات را نگه دارد.

پشتی طبی معمولا دارای نوارهای فشاری الاستیک و پلاستیک یا فلزات سفت و یا ترکیبی از هر دو است.

چه زمانی ممکن است شخصی به پشتی طبی نیاز داشته باشد؟

یک فرد ممکن است به دلایل زیر به یک پشتی طبی نیاز داشته باشد:

  • تثبیت ستون فقرات پس از ضربه یا آسیب
  • برای اصلاح مشکلات وضعیت بدن
  • برای فعالیت های کاری که خطر کشیدگی کمر دارد
  • بی حرکتی ستون فقرات از طریق پشتی طبی پس از جراحی مفید است. این به ستون فقرات اجازه می دهد تا ترمیم شوند، تراز
  • شوند و فشار بر روی ستون فقرات کاهش یابد. همچنین برای افراد مبتلا به بیماری های کمر مفید باشد مانند:
  • آرتروز ستون فقرات
  • فتق دیسک
  • تنگی مجرا
  • اسپوندیلوز
  • اسپوندیلولیستزیس
  • پشتی طبی کوچکترین حرکات در ستون فقرات را محدود می کند تا لغزش و فشار کاهش یابد و درنتیجه درد کاهش پیدا کرده و حرکات روزانه را قابل تحمل می کنند.
  • پشتی طبی همچنین از انحنای بیشتر ستون فقرات در افراد مبتلا به اسکولیوز جلوگیری می کند. یک مطالعه در سال 2021 نشان داد که پشتی طبی منجر به بهبود قابل توجهی در نوزادان مبتلا به اسکولیوز نوزادی ایدیوپاتیک شده است.

نحوه عملکرد پشتی طبی

کمر، وزن را به پشت تخلیه می کند و آن را به شکم منتقل می کند و وزن را روی ستون فقرات کاهش می دهد. کاهش فشار باعث کاهش تنش عضلانی، واکنش محافظتی در برابر آسیب و ضربه به کمر و درد می شود. پشتی طبی افراد را کمک می‌کند تا وضعیت بدن خود را اصلاح کنند و از استایل و ساختار مناسب بدن استفاده کنند. یک مطالعه نشان می دهد که استفاده از پشتی طبی به مدت 3 هفته حس سلامتی ستون فقرات و کاهش کمر درد را به همراه دارد.

آیا استفاده از پشتی طبی عوارضی دارد؟

اکثر مردم نیازی به پشتی طبی نخواهند داشت و فقط باید این کار را با راهنمایی پزشک خود انجام دهند. استفاده از پشتی طبی می تواند به عضلات مرکزی بدن بسیار کمک کند تا از آنها برای حذف وزن و تعادل کمتر استفاده کنیم.

متخصصان و پزشکان معمولاً پشتی طبی را برای استفاده کوتاه مدت به صورت متناوب توصیه می کنند. استفاده طولانی مدت ممکن است منجر به وابستگی به پشتی شود که منجر به ضعف عضلانی می شود. یک کارآزمایی تصادفی‌ در سال 2019 نشان داد که استفاده از پشتی طبی هیچ تاثیری بر ضخامت عضلات کمر و پشت در یک دوره 4 هفته‌ای نداشت. با این حال، اثرات طولانی مدت استفاده از پشتی بررسی نشده است. در کل استفاده از پشتی طبی برای ممکن است باعث درد و آسیب بیشتر شود.

نحوه انتخاب پشتی طبی

بهتر است هنگام انتخاب سبک، جنس و نوع پشتی طبی از توصیه های پزشک یا فیزیوتراپ خود پیروی کنید. همچنین قیمت پشتی طبی به این موارد نیز بستگی دارد. در ادامه به مواردی که باید توجه کنید اشاره شده است.

نوع پشتی طبی

می توانند سفت، نیمه سخت یا انعطاف پذیر باشند.انواع سفت برای افرادی که شرایطی ایجاد می کنند که باعث درد و بی ثباتی متوسط ​​تا شدید می شوند، مانند شکستگی ها یا مشکلات سلامتی به دنبال حوادث ترومایی.

انواع انعطاف‌پذیر از مواد نرم‌تری برای محدود کردن حرکت بیش از حد و ایجاد فشرده‌سازی در عین آزادی و انعطاف‌پذیری بیشتر تشکیل شده‌اند.

پشتی طبی نیمه سفت و سخت این دو را ترکیب می کنند و دارای یک پشتی انعطاف پذیر برای بدنه با پنل های سفت و سخت اطراف پشتی هستند.

اندازه و سایز

بیشتر پشتی های طبی در یک اندازه جهانی با بال های کمربند یا قلاب و قفل قابل تنظیم ارائه می شوند. برخی دیگر به صورت سفارشی برای بدن فرد قالب گیری می شوند.

مواد سازنده پشتی طبی

نوع پشتی طبی انعطاف‌پذیر اغلب از پنبه، بوم تشکیل شده‌اند، در حالی که نوع سفت آن از فلز، چرم یا پلاستیک قابل قالب‌گیری تشکیل شوند.