بخورسرد بهتراست یا بخور گرم؟
بخورسرد بهتراست یا بخور گرم؟

بخورسرد بهتراست یا بخور گرم؟

هنگامی که شما می خواهید یک دستگاه بخور خریداری نمایید، باید بین دستگاه بخور سرد و دستگاه بخور گرم انتخاب کنید.

دستگاه های بخور گرم، برای ایجاد بخار آب را گرم می کنند. به دلیل گرمایی که این نوع دستگاه ها ایجاد می کنند در فصل تابستان چندان مورد استقبال قرار نمی گیرند.

دونوع دستگاه بخور سرد داریم :

دستگاه بخورسرد تبخیری

در دستگاه های بخور سرد تبخیری با استفاده از یک فن، هوای گرم داخل اتاق به درون بخور هدایت می شود و همین هوای گرم موجب تبخیر آب شده و بخور سرد از دستگاه خارج می شود

دستگاه بخورسرد اولتراسونیک

در بخورهای اولتراسونیک از ارتعاشات و فرکانس برای تبخیر آب استفاده می شود که همین امر موجب بیصدا بودن این دستگاه ها می شود.

مزایا و معایب بخور سرد و گرم

همانطور که می‌دانید با آمدن فصل زمستان و سرد شدن هوا، شاهد افزایش انواع بیماری‌ها و شیوع ویروس‌های سرماخوردگی در بین انسان‌ها، در هر کجای دنیا هستیم که این شرایط نیاز انسان به بخور سرد و گرم را افزایش می‌دهد.

تنگی نفس و احتقان بینی یکی از نتایج بیماری سرماخوردگی می‌باشد که بسیاری از افراد را دچار عذاب و بی حوصلگی می‌کند. چرا که این مشکلات تنفسی باعث می‌شود که فرد از انجام شغل و کار‌های مهم خود باز بماند. درهنگام پیش آمدن این شرایط در زمان‌های قدیم توصیه می‌شد که در فصول سرد سال (که به طور عمده در هوای تنفسی انسان گرد و غبار توسط باد پراکنده می‌شد) باید راهی برای جلوگیری از انتشار بیماری‌ها، میکروب و ویروس‌ها پیدا کرد. قدما معتقد بودند بهترین راه برای مقابله با ویروس‌ها و میکروب‌ها استفاده از بخور سرد و گرم است. این راه باعث می‌شود که درصد قابل توجهی از ارگانیسم‌های بیماری زا از محیط تنفسی انسان دور شوند.

یک مقایسه مهم

یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌توان درباره مقایسه بخور سرد و گرم به آن‌ها اشاره کرد، آن است که باید هر کدام از بخور سرد و گرم  را در شرایط محیطی مناسب استفاده کرد.

یک روش مناسب برای انتخاب نوع بخور این است که بدانیم کاربرد بخور سرد و گرم برای چیست؟

برای مثال هنگامی که وارد فصل زمستان و پاییز می‌شویم، بسیاری از پزشکان استفاده از بخور گرم را توصیه می‌کنند، زیرا هوا سرد و خشک می‌باشد و برای مرطوب شدن هوای تنفسی در این فصول سرد سال بهتر است با استفاده از بخور گرم هوا را نرم و متعادل کنیم. یادتان باشد بسیاری از بیماری‌های ساده مانند گرفتگی بینی باعث عفونت‌های راه تنفسی می‌شود که می‌تواند بسیار خطرناک باشند.

در حالت کلی، استفاده از بخور گرم در کاهش میزان سرفه‌های خشک و دردناک بسیار موثر می‌باشد مگر آنکه فردی آلرژی به بخور سرد و گرم داشته باشد. بخور گرم برای افرادی که دچار التهاباتی همچون التهاب تنفسی و ناحیه فوقانی هستند، بسیار مناسب می‌باشد. در ضمن اگر شما از جمله افرادی هستید که به خوشبو شدن هوا در خانه‌تان اهمیت می‌دهید، می‌توانید با استفاده از دستگاه بخور هوا، بویی مطبوع به خانه‌تان بدهید. برای مثال می‌توانید با استفاده از مواد گیاهی و ضدعفونی کننده خوشبو به بخور گرم و سردتان، بوی هوا را عوض کنید و از موارد درمانی آن نیز بهره‌مند شوید. اما هر چیزی در قبال خوبی‌هایش، معایبی نیز دارد، از جمله آنکه بخور گرم اگر با شدت زیادی همراه باشد در صورتی که به صورت مستقیم با پوست یا مجاری تنفسی برخورد کند، ممکن است دچار سوختگی در آن ناحیه شود.

اکنون ممکن است با خود فکر کنید که بخورگرم دارای فواید بسیاری از بخور سرد است. اما در اصل بخور سرد نیز در موقعیت مناسب خود تاثیر مثبت خودش را دارد.

تفاوت بخور سرد و گرم

باید بدانید که برخی از افراد، صرف نظر از اینکه در کدام فصل سال قرار دارند دچار آسم و آلرژی‌ها و سینوزیت هستند که در این صورت در برخی از فصول سال، استفاده از بخور سرد به عنوان یکی از روش‌های درمان آلرژی فصلی توسط پزشکان بسیار توصیه شده است. زیرا برخی از بیماران دچار التهاب مجاری تنفسی یا همان سینوزیت هستند که خطر بسیاری را نیز به همراه دارد، در این هنگام استفاده از بخور سرد می‌تواند باعث بهبود و درمان سریع فرد شود.

از ویژگی‌های دیگری که می‌توان در مقایسه با بخور سرد و گرم به بخور سرد اختصاص داد آن است که دستگاه بخور سرد توانایی حذف و از بین بردن باکتری‌ها را به خوبی دارد و حتی می‌تواند گاهی ویروس‌های سرماخوردگی را نیز از آن محل دور کند و با تعادل سازی رطوبت محیط بدون آنکه دما را افزایش دهد، شرایط روحی و روانی افراد را بهبود بخشد. کاهش استرس و ایجاد احساس شادابی و نشاط از مزایایی است که می‌توان در بخش مقایسه بخور سرد و گرم  جزئی از ویژگی بخور سرد دانست. اما از معایب بخور سرد نیز، باید صحبت کرد؛ بخور سرد محل بسیار مناسبی را برای رشد و تکثیر انواع قارچ‌ها و باکتری‌ها را ایجاد می‌کند، علت این رادر این امر می‌توان جست و جو کرد که بخور سرد می‌تواند قطرات آب را در فضای اتاق به خوبی پخش کند و دقیقا همین قطرات برای رشد و تکثیر قارچ‌ها و باکتری‌ها می‌تواند محیط مناسبی را فراهم بیاورد. البته این اتفاق با شست و شو مداوم مخزن بخور آب سرد تا حد بسیاری برطرف می‌شود.

بخور سرد یا گرم، پزشکان کدام را توصیه می کنند؟

در دنیای امروز، انسان‌ها همچنان احساس نیاز شدیدی به مرطوب کردن راه‌های تنفسی خود یعنی هوای اطراف دارند. بنابراین بررسی نشانه های نیاز به بخور از اهمیت بالایی برخوردار است. دلیل این نیاز آن است که، مانعی که باعث چسبندگی راه تنفسی او شده و یا خلط‌هایی که از مجاری بدن او خارج می‌شوند، با استفاده از بخور سرد و گرم به احتمال زیاد درمان خواهند شد.

توصیه پزشکان برای استفاده از بخور سرد و گرم

همانطور که بخور آب سرد توانایی آن را دارد که باکتری‌ها، قارچ‌ها و مواد مضر را به محیط پخش کند، می‌تواند سبب پخش مواد معدنی داخل آب به محیط اطراف شود در این صورت بیمارانی که مبتلا به آسم، آلرژی و سینوزیت هستند با استفاده از دستگاه بخور سرد می‌توانند با متعادل سازی رطوبت هوا،  محیطی راحت برای خود و تنفس خود فراهم کنند.

اولین توصیه ای که پزشکان امروزه به تمام مردم درباره استفاده از بخور سرد و گرم دارند آن است که بخور سرد و گرم را بدون راهنمایی پزشک استفاده نکنید. باور عامه مردم در مورد بخور سرد و گرم خالی از اشکال نیست و باید بدانند که بخور سرد و گرم، همانند دارو اثرات توانبخشی نیز دارند .

در صورت کلی، استفاده اشتباه از آنها، این فواید به مضراتی غیرقابل جبران تبدیل می‌کند. بخور آب گرم به توصیه پزشک برای کسانی که دچار التهاب‌های شدید راه تنفسی هستند و از بیماری‌هایی همچون آسم و آلرژی و رشد  قارچ و‌ میکروب در بدنشان رنج می‌برند، به توصیه‌ی پزشک می‌تواند مناسب باشد. البته بخور سرد برای کودکانی که دارای اختلال‌های تنفسی هستند نیز با تجویز پزشک لازم می‌باشد. بسیاری از شما می‌دانید مصرف بخور گرم نیز برای بهبود مشکلات ریوی کاربرد فراوانی دارد. استفاده از بخور‌ها را در هر صورت نباید ساده گرفت زیرا انواع بخور سرد و گرم علاوه بر جنبه درمانی دارای جنبه‌های دیگری نیز هستند.‌

بخور سرد

_بخور سرد بیشتر مناسب فصل تابستان است

_مصرف انرژی در بخور سرد کمتر از بخور گرم است

_بخور سرد برای خانه هایی که بچه کوچک دارند مفیدتر است چرا که محفظه آن داغ نمی شود و خطر سوزش پوست بچه را ایجاد نمی کند

_بخور سرد خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارد

_استفاده از بخور سرد برابی بیماران مبتلا به آسم و آلرژی کاربردی تر است

بخور گرم

_بخور گرم برای گرفتگی بینی یا سرماخوردگی های همراه با عفونت گلو بسیار مفید است

_با توجه به گرم بودن این نوع بخور می توان از این دستگاه در فصلهای پاییز و زمستان استفاده بهتری کرد

_در دستگاه بخور گرم الزامی برای جوشاندن آب پیش از استفاده وجود ندارد

_بخور گرم برای افراد سرمایی کاربردی تر است

_دستگاه بخور گرم صدای بیشتری دارد  و بر همین اساس برای استفاده در اتاقهای ساکت نامناسب است

برای ریه بخور سرد بهتر است یا بخور گرم؟

اگر شما به بیماری های عفونت دستگاه تنفسی دچار هستید استفاده از بخور برای تنگی نفس به دلیل مرطوب کردن مجاری تنفسی بسیار توصیه می‌گردد. برای کودکان و سالمندان استفاده از بخور گرم توصیه می شود اما باید توجه داشت افزایش رطوبت محیط احتمال افزایش حملات آسمی را تشدید می‌کند. بنابراین کسانیکه به التهاب مجاری تنفسی دچار هستند بهتر است از بخور گرم استفاده نکنند. استفاده از آویشن یا بابونه در دستگاه بخور گرم می‌تواند به پاکسازی ریه کمک کند.

برای سرفه خشک بخور سرد بهتر است یا بخور گرم؟

سرفه خشک یکی از علائم اصلی ابتلا به ویروس کرونا می‌باشد اما نمی‌توان تمامی سرفه ها را به دلیل ابتلا به کرونا ویروس دانست  بنابراین بهتر است پیش از درمان به دنبال علت آن باشید. خشکی محیط می‌تواند زمینه ساز سرفه خشک در فرد باشد بنابراین استفاده از بخور به دلیل مرطوب نگهداشتن محیط می‌تواند سرفه خشک شما را درمان کند. استفاده از گیاهان دارویی مانند آویشن و بابونه در بخور گرم سبب پاکسازی مجاری تنفسی و کاهش سرفه خشک می‌شود.