ترازوی عقربه ای یا دیجیتالی ؟
ترازوی عقربه ای یا دیجیتالی ؟

همه چیز در مورد انواع ترازوها

امروزه به دلیل مصرف غذا های مضر و نامناسب و تراریخته باعث افزایش و کاهش وزن شده است که نیاز ما به خرید ترازو وزن کشی بیشتر شده ، همین امر باعث بروز بیماری های مختلف مانند : قند خون ، فشار خون بالا شده است .

به همین دلیل بهتر است این کاهش و افزایش وزن ها را به طور مرتب کنترل کنیم . معمولا بسیاری از افراد برای وزن کشی خود به داروخانه ها مراجعه میکنند اما یک راه حل ساده ای وجود دارد که وزن کشی با ترازو های خانگی است چرا که ان ترازو ها را میتوانید در خانه نگهداری کنید و هر زمانی که احتیاج بود وزن خود را کنترل کنید

ترازو وزن کشی چیست؟

همانطور که همه ما میدانیم برای تمامی موجودات جهان ترازو وجود دارد که به راحتی میتوان وزن آنها را بررسی کرد که ترازو وزن کشی یکی از مهم ترین ترازو ها است . شاید این برای شما سوال باشد که ترازو چه کاری انجام میدهد ، در واقع ترازو میزان وزن یا جرم یک انسان را نشان میدهد .

اگر بخواهیم به معنای واژه ترازو بپردازیم میتوان گفت که ترازو به معنای هم سطح بودن است . ترازو ها معمولا یکی از قدیمی ترین ابزار ها جهت اندازه گیری هستند . که حدود 5000 سال قبل از میلاد باز کشف شده است ، با توجه به مقبره های فراعونه ی مصر دیده می شود که نقاشی ترازو نی بر روی مقبره ها حکاکی و درج گردیده است ، همچنین در زمان عهد عتیق به ترازو نیز اشاره های کوچکی گردیده است . معمولا ترازو ها در مدل های آزمایشگاهی ، ترازو صنعتی و ترازو فروشگاهی تولید و در دسترس عموم قرار می گیرد .

ترازو از قطعاتی تشکیل شده است که با هماهنگ و تنظیم شدن به صورت همزمان و وابسته به یکدیگر عمل توزیع را به نتیجه می رسانند . ترازو دارای قطعاتی است که شما را با آن ها آشنا می کنیم .  نمایشگر جهت نمایش توزیع انجام شده توسط ترازو می باشد . ساده ترین ترازو ها از یک شاهین و دو پله یا همان کفه تشکیل شده است . جسم برای وزن کردن در یک پله و ورزنه ها را در پله دیگر قرار می گیرند و شاهین به حالت تعادل در می آید و وزن جسم معلوم می شود . اساس کار این تراتزو ها بر قوانین اهرم است .

در گذشته جهت توزین مواد از ترازو ی کفه ای یا باسکول قپانی استفاده می شد که احتمال خطا درتوزین وجود داشت ، ترازو های دو کفه ای توسط سنگ هایی با ظرفیت مشخص و تنظیم شده عملیات توزین را انجام می دهند ، این سنگ ها با اندازه های متفاوت نسبت وزن سنگ ها ، اندازه ی ترازو ها ، نیز گوناگون طراحی می گردد ، البته این سنگها جهت کالیبره نمودن ترازوی دیجیتالی امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرد .

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که آیا استفاده از ترازوی باسکول بهتر است یا دیجیتال ؟ استفاده از ترازوی دیجیتال و باسکول دیجیتال از جهت های مختلف هائز اهمیت است .

ترازو دیجیتال حساسیت بالایی دارد

با محاسبه دقیق وزن در مدت زمان اندک در اکثر فروشگاه ها جایگزین ترازو قپانی شده است . دیجیتال با داشتن نمایشگر وزن ، قیمت واحد ، قیمت کل روند توزین را برای مشتری واضح نموده و از صحیح بودن فروش آگاه می نماید و این خود امر حائز اهمیت می باشد که در ترازو ساده این موضوع رعایت نمی گردد . ترازو و تاریخچه پیدایش آن به زمان های قدیم بر میگردد .

حتی شواهد نشان میدهد که در چندین قرن پیشن نیز از ترازو های دست ساز خود برای وزن کردن اجناس و محصولات خود استفاده می کردند . کار ترازو ها از گذشته تا کننون توزین وسایل بوده است .

ترازو امروزه در مدل های بسیار متنوع در حال تولید و پیشرفت می باشد، ترازو سالهای زیادیست که از مدل ترازوی قپانی، ترازوی عقربه ای به ترازوی دیجیتالی تغییر یافته و ابزار استفاده شده در ترازوی دیجیتال نسبت به ترازو عقربه ای بسیار حساس تر و دقیق تر گردیده است، دقت ترازو دیجیتال امروزه از اهمیت بسیار زیادی برخودار می باشد که از این جهت نیز تنوع محصولی ترازو آغاز گردید .

انواع ترازو و کارایی آن

ترازو عقربه ای :  

با وجود ترازوهای دیجیتالی ، ترازهای عقربه ای هنوز هم طرفداران خاص خود را دارند . مهم ترین مزیت ترازوهای عقربه ای نسبت به ترازوهای دیجیتالی این است که این نوع ترازوها از استحکام بیشتری برخودار هستند . همان طور که در مورد ترازوهای دیجیتالی نیز گفته شد ، ترازوهای عقربه ای در مقایسه با ترازوهای دیجیتالی ، دقت کمتری دارند . دقت اندازه گیری ترازوهای عقربه ای چیزی در حدود یک کیلوگرم می باشد . اگر دقت اندازه گیری در سطح گرم برایتان مهم نیست ، می توانید با خیال راحت ترازوی عقربه ای خریداری کنید .

 

ترازو دیجیتال :

در همه فروشگاه ها و مراکز ارائه ی خدمات به ترازو دیجیتال و صندوق فروشگاهی نیاز دارد .

ترازو دیجیتال علاوه بر توزین به صورت دیجیتال امکان ارسال گزارش به صورت فروش روزانه ، هفتگی و ماهانه را نیز دارد ، از سویی نیز فاکتور فروش ترازو جهت مشتری نیز صادر می شود که در هر فاکتور اسم فروشگاه ، ساعت و تاریخ فروش ، آدرس و شماره تماس فروشگاه به صورت کامل درج می گردد .

امروزه ترازوی دیجیتال دارای نمایشگر LCD و LED بوده که نتیجه ی توزین را به صورت اعداد در نمایشگر به نمایش در می آورد از سویی نیز علاوه بر توزین محاسبه قیمت کالای مورد توزین را نیز انجام می دهد و دارای حافظه ی کیبردی برای ثبت نام و قیمت واحد و در انتها محاسبه ی کل فاکتور را داشته و با صدور فاکتور فروش برای مشتری و ذخیره ی اطلاعات در حافظه ی دستگاه اطلاعات را به صورت روزانه ، هفتگی و ماهانه برای فروشگاه امکان انتقال دارد .

معیار های خرید ترازو وزن کشی

 دقت ترازو، اولین معیاری است که می بایست در خرید ترازو وزن کشی درنظر بگیرید .

دقت ترازو در واقع میزان انحراف از عدد واقعی وزن شما را نشان داده و معمولاً با واحد گرم بیان می شود.

به عنوان معیار دوم، بیشترین وزن قابل تحمل توسط دستگاه را در خرید ترازو وزن کشی درنظر داشته باشید . اگر حداکثر وزن شما و سایر استفاده کنندگان بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلو است ، می توانید ترازو دیجیتالی خریداری کنید که ظرفیت تحمل وزن تا حداکثر ۱۵۰ کیلو را داشته باشد .

اگر شخصی در خانواده دارید که بیشتر از ۱۵۰ کیلو وزن دارد، بهتر است ترازویی با ظرفیت تحمل ۱۵۰ کیلو و بیشتر خریداری کنید .

به عنوان معیار سوم ، به کیفیت ساخت دستگاه توجه کنید .

در هنگام خرید ترازو دیجیتال ، به متریال استفاده شده و همچنین کشور سازنده ترازو توجه کنید . ترازهای دیجیتال معمولاً در متریال های شیشه نشکن ، آلومینیوم و یا پلاستیک فشرده ساخته می شوند . همچنین در بازار ترازو دیجیتالی ایران، انواع مختلفی از برندهای آلمانی ، چینی و کره ای ، کانادایی ، ژاپنی ، سوئیسی و اسپانیایی رقابت می کنند .

سیستم خاموشی خودکار ، پنجمین معیاری است که می بایست در خرید ترازوی وزن کشی درنظر بگیرید . با توجه به قابلیت سیستم خاموشی خودکار، وقتی پای خود را بر روی ترازو می گذارید، ترازو متوجه لمس پا شده و روشن می شود . چند دقیقه بعد از آن که پای خود را از روی ترازو برداشتید ، ترازو به طور خودکار خاموش می شود .

قابلیت اندازه گیری شاخص سلامت ، ازجمله دیگر مهم ترین فاکتورهایی است که می بایست در خرید ترازو درنظر داشته باشید . فشار خون ، دمای بدن ، درصد آب بدن و مهم تر از همه درصد چربی از برجسته ترین مواردی است که می توانید در نمایشگر مدل های جدیدتر ترازوهای دیجیتال مشاهده کنید .

بهتر است شما با انواع ترازو های دیگر آشنا شوید و اطلاعات خود را بالا ببرید .

ترازو آزمایشگاهی :

ترازو های آزمایشگاهی از حساسیت و دقت  بالایی برخوردارند . آزمایشگاه ها با توجه به نیازی که دارند از ترازو های با دقت 0.1 گرم و 0.01 و 0.001 و 0.0001 و 0.00001 گرم  استفاده میکنند . ترازو های آزمایشگاهی که دقت 1 میلی گرم و دقت بالاتری را دارند نیاز به محفظه دارند چون حساسیت بالای آن ها در توزین جریان هوا نیز روی توزین این ترازو ها تاثیر می گذارد .

ترازوی طلا فروشی یا زرگری :

طلا فروشان از ترازوهای دقت 0.01 گرم استفاده می کنند . ترازوهای 0.01 گرم هم حساس هستند و نباید در معرض باد قرار بگیرند و زیر این ترازوها هم باید محکم باشد ترازو طلا فروشی ٬ تا نوسان نداشته باشند . این ترازوها ظرفیت های مختلفی دارد که در ایران بیشتر از ترازوهای ظرفیت 600 گرم یا 3 کیلوویی استفاده می شود .

ترازو زرگری یا ترازو طلا فروشی که به ترازوی سه صفر هم در بین طلا فروشان معروف هستند، از لودسل‌های بسیار حساسی بهره برده‌اند که به محض قرار دادن جسم به روی آن عملیات توزین را آغاز می‌کنند. لودسل‌های به کار رفته در این ترازوها بسیار حساس‌اند و توزین را در گستره زیر صفر و با دقت بسیار بالایی انجام می‌دهند . دقت اندازه گیری در این ترازوها از 1 گرم شروع و به ترتیب به 0.1 گرم ، 0.01گرم ، 0.001گرم ، 0.0001گرم و 0.00001 گرم می‌رسد . البته حساسیت ترازو زرگری بیش از یکصد هزارم گرم ، موارد و حوزه‌های استفاده آن را از طلافروشی به مراکز طلاسازی و ری‌گیری‌ها و طبعا زمینه‌های حرفه‌ای‌ تر آزمایشگاهی سوق می‌دهد .

 

ترازوی جواهرات و سنگ های  قیمتی : 

برای وزن کردن سنگ های قیمتی و جواهراتی مانند برلیان از ترازوهای با دقت 1 میلی گرم یا 0.001 گرم استفاده می شود . معمولا از ترازوهای با ظرفیت پایینی برای وزن کردن این نوع اجناس استفاده می شود .

ترازوی نقره : 

نفره فروشان وبدلیجات فروش ها اکثر از ترازوهای دقت 0.1 گرم استفاده می کنند. ظرفیت ترازو با توجه به نیازشان می تواند متفاوت باشد.

ترازوی زعفران :

ترازوهای دفت 0.1 و 0.01 گرم مورد استفاده برای زعفران می باشند. معمولا برای بسته بندی دقیق از ترازوهای 0.01 گرم استفاده می شود.

یک ترازوی دیجیتال خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

هنگام خرید ترازوی دیجیتال باید بدانید که چه نوعی ترازویی لازم دارید و اینکه چه نوع ترازوهای دیجیتال و با چه ویژگی‌هایی در بازار وجود دارد.

ترازوهای دیجیتال در انواع مختلف و با ویژگی‌های گوناگونی در بازار وجود دارد که با توجه به بودجه‌ای که برای خرید در نظر می‌گیرید، می‌توانید تمام این ویژگی‌ها یا برخی از آنها را داشته باشید. اما بهترین ترازوهای دیجیتال، امکانات زیر را دارند:

تحمل وزنش چقدر باشد؟

ترازوهای دیجیتال معمولا تحمل وزن ۱۳۵ تا ۲۵۰ کیلوگرم را دارند. البته تحمل وزن تا ۱۳۵ کیلوگرم برای بیشتر کاربران مناسب است.

دقت ترازو چگونه باشد؟

ترازوهایی که دقت آنها حداقل 0.09 کیلوگرم است، ترازوهای خوبی هستند و وزن‌تان را با دقت بیشتری اندازه می‌گیرند.

واحدهای مختلف اندازه‌گیری وزن داشته باشد؟

برخی از ترازوهای دیجیتال، واحدهای اندازه‌گیری‌های متفاوتی مانند پوند هم دارند. البته این گزینه ممکن است چندان برای ما کارآیی نداشته باشد، اما اگر دوست داشتید، وزن‌تان را با واحدهای دیگر هم بسنجید، از این نوع ترازوهای دیجیتال هم در بازار پیدا خواهید کرد.

دارای ظرفیت حافظه چندکاربره باشد

برخی از ترازوها مجهز به حافظه درونی هستند و برخی دیگر حافظه ابری دارند و اطلاعات آنها را می‌توان به جای ذخیره در ترازو، در سروری در اینترنت نگهداری کرد. در ضمن ترازوهای چندکاربره می‌توانند اطلاعات مربوط به یک یا چند کاربر را در خود ذخیره کنند. اگر تمام افراد یک خانواده قصد دارند پیشرفت‌شان را در کاهش وزن کنترل کنند، پس بهتر است ترازویی بخرید که توانایی ذخیره اطلاعات چند کاربر را داشته باشد.

دارای صفحه نمایش بزرگ با نور زمینه باشد

وقتی روی ترازو می‌ایستیم تا وزن خود را بسنجیم، خواندن صفحه نمایش، به ویژه برای افرادی که پاهای بزرگی دارند،‌ سخت می‌شود. بنابراین بهتر است، ترازویی بخرید که صفحه نمایش آن بزرگ و دارای نور زمینه باشد.

اندازه کفه ترازو چقدر باشد؟

داشتن تعادل هنگام وزن کردن با ترازوهای دیجیتال مهم است. اگر شما فردی چاق هستید و قدتان بسیار بلند است یا پاهای بزرگی دارید و البته نمی‌توانید تعادل‌تان را وقتی روی زمین صاف نیستید،‌ به خوبی حفظ کنید، باید ترازویی خریداری کنید که کفه آن نسبتا بزرگ و مناسب شما باشد.

آيا موارد دیگر، غیر از وزن را محاسبه کند؟

بیشتر افرادی که به دنبال تناسب اندامی ایده‌آل هستند، به غیر از وزن، می‌خواهند درصد آب و چربی بدن خود را هم بدانند. بنابراین ترازویی که فقط وزن‌تان را اندازه‌گیری گند، کافی نیست. بهتر است ترازویی بخرید که درصد آب و چربی بدن را هم نشان دهد.

ترازوهای دیجیتالی در بازار وجود دارد که با دقت بالا، مقدار آب، چربی، تراکم استخوان، ماهیچه‌، کالری و شاخص توده بدنی را اندازه‌گیری می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید تمام این موارد را اندازه‌گیری کرده تا بدانید در روز چقدر آب و کالری مصرف کنید، بهتر است از این نوع ترازوی دیجیتال بخرید. البته این مدل تزازو نسبت به مدل‌های دیگر، گران‌تر تمام می‌شود و معمولا در محدوده قیمتی ۹۰ تا ۱۰۰ دلار هستند.

کم مصرف باشد

هنگام خرید، ترازوهایی انتخاب کنید که از نظر انرژی کم مصرف است. این نوع ترازوها معمولا به سیستم خاموشی خودکار و صفر شدن خودکار صفحه در صورت استفاده نکردن مجهز هستند و بدین ترتیب باطری آنها خیلی زود تمام نمی‌شود.

هشداردهنده داشته باشد

برخی از افراد برای پیگیری کاهش وزن، ترازو می‌خرند. اما گاهی اوقات فراموش می‌کنند، به موقع وزن خود را اندازه بگیرند. به همین خاطر برخی از ترازوهای دیجیتال به هشداردهنده مجهز هستند و می‌توانید آن را روی زمان مورد نظرتان تنظیم کنید تا به شما زمان وزن کردن‌تان را یادآوری کند.

 کالری مصرفی روز را به شما پیشنهاد دهد

این گزینه برای ترازوهای دیجیتال واقعا جذاب است. شما صبح‌ها با این نوع ترازوی دیجیتال خودتان را وزن می‌کنید و سپس اطلاعات مربوط به اندازه‌گیری‌های وزن و دیگر شاخص‌های بدن‌تان، به اپلیکیشن نصب شده روی تلفن همراه یا کامپیوترتان فرستاده می‌شود و اپلیکیشن در مورد مقدار کالری مصرفی روزتان پیشنهادهایی به شما می‌دهد. این نوع ترازو هم در محدود قیمتی ۹۰ تا ۱۰۰ دلار در بازار وجود دارد و اگر نمی‌خواهید برای خرید ترازو هزینه بالایی بپردازید، به سراغ مدل‌های ساده‌تر آن بروید.

جنس ترازوی دیجیتال چگونه باشد؟
شیشه‌ای

ترازوهایی که شیشه‌ای هستند، بسیار شیک به نظر می‌آیند و تمیز کردن آنها راحت است. اما گاهی اوقات کمی لیز هستند و ممکن است هنگام ایستادن روی آنها، مخصوصا وقتی که تازه از حمام بیرون آمده و خیس هستید، لیز بخورید.

فلزی

ترازوهای فلزی بسیار محکم و با دوام هستند و زود فرسوده نمی‌شوند. اگر تعداد افرادی که قرار است از ترازو استفاده کنند زیاد است، پس ترازویی بخرید که بدنه آن فلزی باشد و بر اثر استفاده، زود نشکند و ترک برندارد.

چوبی

ترازوهای دیجیتال که بدنه آن از جنس چوب یا بامبوست، بسیار زیبا و طبیعی به نظر می‌رسند. این ترازوها به اندازه ترازوهای از جنس پلاستیک محکم هستند. البته آنها نمی‌توانند به اندازه ترازوهای فلزی محکم باشند. هنگام خرید ترازوی چوبی مراقب باشید که درزهای آن محکم کاملا باشد تا آب یا رطوبت به آن نفوذ نکند.

پلاستیک و آکریلیک

ترازوهایی که جنس آنها از پلاستیک و آکریلیک است، معمولا ارزان‌ترند. بدنه این ترازوها به خش‌دار شدن مستعد هستند. این ترازوها اگر از جایی بیفتند، احتمال دارد دچار ترک یا شکستگی شوند. درضمن وزن‌های بالا را هم نمی‌توانند تحمل کنند.

برند و ضمانت

ترازوهای متنوعی از کشورهای مختلف در بازار ایران وجود دارد. البته یادتان باشد که ترازو نسبت به کشور سازنده‌اش ممکن است قیمت بالاتری داشته باشد. پیش از خرید، بررسی کنید که کدام برند خارجی یا ایرانی از نظر خریداران بهتر است و فراموش نکنید که همیشه جنس گران‌تر به معنای باکیفیت‌تر بودن نیست. مراقب باشید، هر نوع ترازویی که می‌خرید، ضمانت و خدمات پس از فروش داشته باشد.

 قابلیت هشدار

افرادی که قلب‌شان به پیس‌میکر (دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب) مجهز شده است، نباید از ترازوهای دیجیتال استفاده کنند. زیرا پالس‌های الکترونیکی که به وسیله حسگرهای این نوع ترازو ایجاد می‌شود، ممکن است در عملکرد دستگاه تنظیم‌کننده ضربان قلب افرادی که پیس‌میکر در بدن خود دارند، اختلال ایجاد کند.

امیدواریم با استفاده از راهنمایی‌های این مطلب، بهترین ترازوی دیجیتال‌تان را بخرید.