سرفه های بعد از کرونا را چگونه درمان کنیم؟
سرفه های بعد از کرونا را چگونه درمان کنیم؟

چگونه می‌توان سرفه خشک بیماری کووید۱۹ را درمان کرد؟

گونه اومیکرون ویروس کرونا موجب بروز نوع خفیف بیماری کووید ۱۹ می‌شود و معمولاً خطر جدی برای افراد به همراه نخواهد داشت؛ البته در صورتی که علائم این گونه از ویروس کرونا به موقع درمان نشود، ممکن است خطر بروز مشکلات تنفسی افزایش پیدا کند. معمولاً افراد مبتلا به گونه اومیکرون علائمی شبیه سرماخوردگی از جمله تب، سرفه، آبریزش بینی و بدن درد را تجربه می‌کنند که توصیه شده است اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز این نوع بیماری رعایت شود.

نشانه رایج گونه‌های ویروس کرونا چیست؟

سرفه از علائم ویروس کرونا است و به همین خاطر در این نوشته به سراغ آن رفته‌ایم. سرفه بخشی از سیستم دفاعی و ایمنی طبیعی است. بهتر است خلط با سرفه بیرون ریخته شود وگرنه ممکن است به قسمت‌­های پایین­تر ریه برود و منجر به عفونت­‌های جدی از جمله ذات­‌الریه شود.

ویروس کرونا یک بیماری تنفسی است که می‌تواند باعث بروز علائم خفیف تا متوسط شود؛ در موارد خاص ممکن است افراد به نوع شدید بیماری کووید ۱۹ مبتلا شوند، در بیمارستان بستری شوند یا جان خود را از دست بدهند. ازآنجاکه گونه اومیکرون ویروس کرونا دستگاه تنفسی فوقانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ممکن است موجب بروز علائمی مانند خارش گلو، گلو درد و سرفه شود. سرفه خشک یکی از علائم رایج ویروس کرونا است. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که بین ۶۰ تا ۷۰ درصد بیماران علامت‌دار سرفه خشک را به عنوان یکی از نشانه‌های اولیه بیماری کووید ۱۹ تجربه می‌کنند.

چگونه می‌توان سرفه خشک بیماری کووید ۱۹ را درمان کرد؟

به گفته متخصصان، سرفه نوعی واکنش طبیعی دفاعی بدن برای از بین بردن هرگونه محرک مانند مخاط، گرد و غبار، دود یا آلرژن است. سرفه خشک و مداوم ناشی از بیماری کووید ۱۹ را می‌توان با استفاده از غرغره کردن آب نمک و مصرف داروهای ضدحساسیت که توسط پزشکان تجویز می‌شود، تسکین داد. علاوه بر این، هیدراته نگه داشتن بدن، تقویت سیستم ایمنی با مصرف غذاها و مکمل‌های مغذی، ازجمله روش‌های طبیعی برای درمان سرفه است. در بعضی موارد نیز پزشکان برای درمان سرفه خشک داروهای ضداحتقان را تجویز می‌کنند.

آیا برای درمان سرفه ناشی از بیماری کووید ۱۹ می‌توان آنتی‌بیوتیک مصرف کرد؟

کووید ۱۹ یک بیماری ویروسی است؛ آنتی‌بیوتیک‌ها نیز هیچ تأثیری بر عفونت‌های ویروسی ندارند و فقط به بهبود عفونت باکتریایی ثانویه کمک می‌کنند. بنابراین متخصصان برای درمان علائم بیماری کووید ۱۹ مصرف آنتی‌بیوتیک را تجویز نمی‌کنند؛ زیرا مصرف آنتی‌بیوتیک در شرایط غیرضروری باعث بروز مشکلاتی مانند سرگیجه، استفراغ، عفونت‌های قارچی و در موارد شدیدتر باعث بروز واکنش‌های آلرژیک و مشکلات تنفسی می‌شود.

آیا خوددرمانی به بهبود علائم بیماری کووید ۱۹ کمک می‌کند؟

خوددرمانی و مصرف دارو بدون مشورت پزشک، نه تنها موجب بروز آسیب به ریه افراد می‌شود، بلکه خطر بروز عفونت‌های شدید دستگاه تنفسی را افزایش می‌دهد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) هشدار داده است که افراد نباید بدون مشورت با پزشک داروی خاصی مصرف کنند یا سی‌تی‌اسکن انجام دهند. علاوه بر این، متخصصان اعلام کرده‌اند که مصرف استروئیدها در بیماری‌های خفیف توصیه نمی‌شود؛ زیرا ممکن است موجب بروز علائم شدیدتر شود.

 رعایت ۲ هفته قرنطینه بعد از بهبودی کافی است و اگر فردی بعد از این مدت سرفه کند، دلیل بر این نیست که ویروس در بدنش وجود دارد همانطور که در بیماری های ریوی بعد از یک سرماخوردگی ساده هم ممکن است تا چند هفته سرفه ادامه داشته باشد، در این بیماری نیز به خاطر التهاباتی که در راه های هوایی ایجاد می شود، بعد از بهبودی ممکن است سرفه ها چند هفته باقی بماند.

معمولا این سرفه ها با مصرف آنتی هیستامین بهتر می شوند اما اگر شدت آنها زیاد باشد، به درمان های دیگری نیاز است.

بیشتر مبتلایان به کرونا معمولا تا ۱۰ روز بعد از شروع علایم و به شرطی که حداقل ۲۴ ساعت بدون استفاده از داروهای تب بر، تب نداشته باشند و علایم آنها نیز رو به بهبودی باشد، می توانند از قرنطینه خارج شوند.

۳ راهکار خانگی برای درمان طبیعی سرفه

شیوع ویروس کرونا تغییرات زیادی را در زندگی روزمره ما به وجود آورده، یکی از این تغییرات معذب شدن هنگام سرفه است. در این بخش ۳ راهکار عملی و خانگی برای کنترل و درمان سرفه را با شما در میان می‌گذاریم.

شیوع ویروس کرونا بیش از پیش ما را نسبت به سرفه کردن معذب کرده است. اما سرفه دقیقا چیست؟ به طور کلی، سرفه اتفاقی طبیعی است. به گزارش هلث لاین، سرفه از انقباض واکنشی عضلات گلو ایجاد می‌شود و می‌تواند به پاک نگه داشتن گلو از خلط و سایر محرک‌ها کمک کند اما از دیگر سو، سرفه پایدار می‌تواند نشانه‌ای از آلرژی ، عفونت ویروسی یا عفونت باکتریایی باشد.

شاید جالب باشد که بدانید رفلاکس معده (GERD) نیز می‌تواند باعث سرفه شود. سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی، آلرژی و عفونت سینوس را می‌توان با تعدادی داروی بدون نسخه درمان کرد. عفونت‌های باکتریایی به آنتی‌بیوتیک‌ها نیاز دارند.

با این حال برای کسانی که ترجیح می‌دهند از مواد شیمیایی استفاده نکنند چند دمنوش خانگی وجود دارد که بسیار کمک کننده‌اند.

قدرت عسل در درمان سرفه و سرماخوردگی

به گزارش سی‌ان‌ان، تحقیقات نشان داده قدرت عسل در درمان سرفه و سرماخوردگی بیش از داروهای در دسترس (بر پایه دکسترومتورفان) است.‌ عسل آرامش بخش است و آب لیمو می‌تواند به احتقان کمک کند بنابراین با مخلوط کردن حداکثر ۲ قاشق غذاخوری عسل با دمنوش گیاهی یا آب گرم و لیمو می‌توانید داروی خود را در خانه تهیه کنید. همچنین می‌توانید به راحتی یک قاشق غذاخوری عسل را میل کنید یا آن را برای میان‌وعده روی نان پخش کنید.

کاهش سرفه با نعنا

خاصیت درمانی برگ‌های نعنا به خوبی شناخته شده‌ است. منتول موجود در نعناع گلو را تسکین می‌دهد و به عنوان یک ماده ضدعفونی‌کننده به تجزیه مخاط کمک می‌کند. می‌توانید با نوشیدن دمنوش نعناع یا استنشاق بخارات نعناع به کاهش سرفه خود کمک کنید. برای این کار به ازای حدود نیمی از یک بطری آب معدنی کوچک ۳ یا ۴ قطره عصاره یا روغن نعناع اضافه کنید، یک حوله روی سر خود بکشید و مستقیما بالای آب تنفس عمیق داشته باشید.

تسکین سرفه و التهاب گلو با آویشن

مطالعه‌ای که در نشریه معتبر پاب‌مد سنترال منتشر شده نشان می‌دهد اسانس استخراج شده از برگ‌های آویشن مخلوط با پیچک می‌تواند به تسکین سرفه و همچنین برونشیت کوتاه‌مدت کمک کند. این برگ‌ها حاوی ترکیباتی به نام فلاونوئیدها هستند که ماهیچه‌های گلو را که درگیر هستند آرام می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد. برای تهیه دمنوش آویشن کافی است ۲ قاشق چای‌خوری برگ آویشن خردشده را در ۱ فنجان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کرده و بعد از صاف کردن بنوشید.

به خاطر داشته باشید که علی‌رغم طولانی شدن زمان درگیری جهان با ویروس کرونا، همچنان ملزم به رعایت اتیکت سرفه و حفظ فاصله‌های فیزیکی و اجتماعی هستیم تا شاید هرچه زودتر دوران پاندمی به پایان خود نزدیک شود.

علائم و علل سرفه

اغلب در اثر سرما­خوردگی، آنفلونزا یا برونشیت سرفه می­‌کنیم که می تواند همراه با علائمی مانند آبریزش بینی، تب، گلودرد، گوش درد و گرفتگی و درد کلی باشد.

سیگار کشیدن هم باعث سرفه می­‌شود. از دیگر دلایل سرفه می­‌توان به سوزش معده، حساسیت‌­هایی مثل تب یونجه و بیرون ریختن خلط گلو از بینی، اشاره کرد.

اگر مبتلا به آسم باشید، سرفه در اثر گردوغبار، گرده، علوفه، هوای سرد یا ورزش تشدید می­‌شود.

ریه و دستگاه تنفسی به ما امکان تنفس می­‌دهد. باعث می­‌شود اکسیژن وارد بدن شود (که به آن دم یا درون­داد گفته می­‌شود) و  دی­‌اکسید کربن را از بدن خارج می­‌کند (عمل بازدم یا برون­داد). به تبادل اکسیژن و کربن دی‌­اکسید، تنفس گفته می‌­شود.

چطور سرفه را درمان کنیم؟

در اکثر موارد، ویروس باعث بروز سرفه می­‌شود و باید دوره­‌ی آن طی شود. گاهی این مدت تا دو هفته به‌­طول می­‌انجامد. پزشکان معمولا آنتی بیوتیک تجویز نمی‌کنند زیرا آنتی بیوتیک تنها درمورد باکتری کاربرد دارد.

هیچ راه سریعی برای خلاص شدن از شر سرفه وجود ندارد. معمولا بعد از این­که سیستم ایمنی مشکلی را که باعث بروز سرفه شده است شکست دهد، سرفه برطرف می­‌شود.

ساده و کم­‌هزینه­‌ترین راه تسکین سرفه استفاده از داروهای رایج و بدون نیاز به نسخه است. باید استراحت کنید و مایعات زیادی بنوشید.

اغلب نیازی به مصرف دارو برای درمان سرفه نیست مگر این­که سرفه آن­قدر شدید باشد که نتوانید بخوابید. شاید این داروها به توقف سرفه کمک کند ولی علت بروز آن را درمان نمی‌­کند. اگر از داروهای بدون نسخه استفاده می­‌کنید، با پزشک تماس بگیرید تا از دوز مناسب آن مطمئن شوید و بدانید خطری برایتان ندارد.

چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت؟

اگر علائم زیر را دارید، می توانید سریعا با یک پزشک مشاوره آنلاین فوری داشته باشید:

  • در نفس کشیدن مشکل دارید یا به­‌سختی نفس می­‌کشید
  • سریع­‌تر از حد معمول نفس می­‌کشید
  • لب، صورت یا زبان شما کبود یا تیره شده است
  • تب شدید (مخصوصا اگر سرفه می­‌کنید اما آبریزش یا گرفتگی بینی ندارید)
  • با هر تنفس صدای خروسک می­‌آید
  • خون بالا می­‌آورید
  • هنگام تنفس خرخر می­‌کنید (صدای تودماغی)
  • هنگام بازدم خس­‌خس می­‌کنید (مگر این­که پزشک از قبل به شما گفته باشد درصورت آسم چه­‌کار کنید)
  • آب بدنتان کم شده؛ ازجمله علائم آن می­‌توان به سرگیجه، خواب­‌آلودگی، خشکی یا چسبندگی دهان، گودی چشم، گریه­‌ی بدون اشک یا کم­‌ادراری اشاره کرد.

افراد مبتلا به آسم

اگر مبتلا به آسم باشید، احتمالا از اسپری تنفسی یا قرص برای کنترل آسم استفاده می­‌کنید. هنگام عود علائم، باید از برنامه­‌ای که سر آن با پزشک خود به توافق رسیده­‌اید پیروی کنید. این برنامه براساس الگو و شدت آسم متغیر است اما معمولا ۴ الی ۵ بار در روز به استفاده از اسپری تنفسی نیاز دارید. اگر سرفه‌­های شدید دارید، بهتر است استفاده از اسپری پیشگیری‌کننده را بالا ببرید.

افراد سیگاری

این افراد معمولا دچار دو نوع سرفه می­‌شوند. ممکن است در اثر سوزش و آسیب ریه به­‌خاطر مصرف سیگار یا در اثر سرماخوردگی، آنفلونزا یا برونشیت سرفه کنند. اگر این سرفه­‌ها بیشتر از سه هفته طول بکشد یا همراه با خون باشد، می­‌تواند علامت سرطان ریه باشد. فراموش نکنید ترک سیگار بسیار مهم است.

انواع مختلف سرفه

اما گاهی برای درمان سرفه لازم است به پزشک مراجعه کنیم. شناخت انواع مختلف سرفه به شما کمک می­‌کند بدانید چه زمان باید آن را در خانه درمان کرد و چه زمانی باید نزد پزشک رفت.

شایع‌­ترین انواع سرفه عبارت است از:

  • سرفه‌­ی خشک
  • سیاه­‌سرفه
  • سرفه همراه با خس‌­خس
  • سرفه­‌ی شبانه
  • سرفه در روز
  • سرفه همراه با تب
  • سرفه‌­های دائم

1. سرفه­‌ی خشک

اغلب به­‌دلیل ورم راه هوای فوقانی رخ می‌­دهد. در اکثر موارد، سرفه­‌ی خشک حاصل دم‌گاه، ورم حنجره و نای است. مسیر ورود هوای کودکان کوچک‌­تر است و درصورت التهاب عمل تنفس را دشوار می­‌سازد. بچه­‌های زیر سه سال بیشتر در معرض این نوع سرفه قرار دارند زیرا راه ورود هوای آن­ها بسیار باریک است.

این سرفه به­‌صورت ناگهانی و اغلب اواسط شب شروع می­‌شود. این کودکان خرخر هم می­‌کنند که به تنفس پرسروصدا و دشوار هنگام دم گفته می­‌شود.

۲. سیاه­‌سرفه

به عفونت راه هوا توسط یک باکتری به نام بوردتلا پرتوزیس، سیاه­‌سرفه (پرتوزیس) گفته می­‌شود. کودکان مبتلا به پرتوزیس پشت سر هم بدون مجال برای تنفس سرفه می­‌کنند. پس از پایان سرفه، یک نفس عمیق می­‌کشند که صدای خروسک می­‌دهد. ازجمله سایر علائم آن می­‌توان به آبریزش بینی، عطسه، سرفه­‌ خفیف و تب با درجه­‌ی پایین اشاره کرد.

ممکن است سیاه­‌سرفه در هر سنی رخ دهد اما در نوزادان زیر یک سال که واکسن پرتوزیس را نزده‌­اند شدیدتر است. این واکسن جزو واکسن سه‌گانه (دیفتری، کزاز، سیاه ­سرفه) است. پرتوزیس بسیار مسری است به­‌همین دلیل تمام کودکان باید در دو، چهار، ۶، ۱۵ ماهگی و ۴ تا ۶ سالگی واکسن پرتوزیس را بزنند.

۳. سرفه همراه با خس‌­خس

اگر فرد هنگام بازدم خس­‌خس می‌کند (صدای صوت)، بدین معنی است که راه تحتانی ورود هوا ملتهب شده است. این شرایط درصورت آسم یا عفونت ویروسی برونشیت رخ می­‌دهد. اگر راه تحتانی ورود هوا توسط جسم خارجی مسدود شود نیز خس‌­خس به‌­وجود می­‌آید.

۴. سرفه‌­ی شبانه

در بسیاری از موارد سرفه هنگام شب تشدید می­‌شود. زمانی که فرد سرما خورده است، مخاط بینی و سینوزیت از گلو تخلیه و باعث سرفه حین خواب می‌­شود. این موضوع تنها درصورتی دردسرساز است که سرفه مانع از خواب شود. آسم هم باعث عود سرفه در شب می­‌شود زیرا راه‌­های ورود هوا هنگام شب حساس و رنجورتر است.

۵. سرفه در روز

هوای سرد یا فعالیت باعث تشدید سرفه در روز می­‌شود. حتما حواستان باشد چیزی در خانه – مانند خوشبوکننده­‌ی هوا، حیوان خانگی یا دود (به خصوص دود تنباکو)- باعث ایجاد سرفه در فرد نشود.

۶. سرفه همراه با تب

احتمالا فردی که سرفه می کند و تب خفیف و آبریزش بینی دارد سرما خورده است. اما سرفه به همراه تب ۳۹ درجه­‌ی سانتی­‌گراد یا بیشتر می‌­تواند در اثر سینه­‌پهلو باشد، به­‌خصوص اگر فرد ضعیف است و تندتند نفس می‌­کشد. در این صورت، فورا با پزشک تماس بگیرید.

۷. سرفه‌‌­ی دائم

معمولا سرفه در اثر سرماخوردگی ویروسی، به­‌خصوص اگر فرد پشت سر هم سرما بخورد، تا چند هفته باقی می­‌ماند. آسم، آلرژی یا عفونت مزمن در سینوزیت نیز باعث سرفه‌های طولانی و مداوم می­‌شود. اگر فرد پس از سه هفته هنوز هم سرفه می‌­کند، با پزشک تماس بگیرید.