میوه های بهاری وخواص بی نظیرشان
میوه های بهاری وخواص بی نظیرشان

محبوب‌ترین میوه های فصل بهار و خواص بی‌نظیرشان

شروع عید و سال جدید با نوبرانه و میوه های فصل بهار برای ما شیرین تر و لذیذتر خواهند بود بخصوص که این میوه های بهاری سرشار از خواص مفید و مغذی برای بدن هستند.

  • چاقاله بادام
  • گوجه سبز یا آلوچه
  • توت فرنگی
  • انواع متفاوت سیب
  • طالبی و هندوانه
  • گیلاس، عروس میوه های بهاری
  • آلو
  • توت

چاقاله بادام

چاقاله بادام از هیجان انگیز ترین میوه های فصل بهار است که هر فردی با دیدن یک کاسه چاقاله بادام بی اختیار به سمت آن کشیده میشود.

۱. چغاله بادام برای قلب ما بسیار مفید است. این بادام (به‌ویژه پوست آن) حاوی مقدار زیادی فلاونوئید یا بیوفلاونوئید است که به‌عنوان یک متابولیت ثانویه، قدرت آنتی‌اکسیدان‌ها را در بدن ما افزایش می‌دهد. گروهی از محققان دانشگاه تافتس اثبات‌کردند که فلاونوئید‌ها با ویتامین E. کار‌می‌کنند و از این طریق، از دیواره‌های سلول‌های خونی بدن ما در برابر پارگی یا آسیب محافظت‌می‌کنند. درنتیجه، ما می‌توانیم از بیماری‌های قلبی‌عروقی کشنده مانند حمله قلبی پیشگیری‌کنیم.

۲. غذا‌های خیلی کمی مانند چغاله بادام قادر به مبارزه با لیپوپروتئین کم‌چگالی یا کلسترول بد هستند. اگر به‌طور منظم از این مغز استفاده‌کنید، خیلی راحت می‌توانید سطح کلسترول خود را کنترل‌کنید.

۳. محتوای فسفری چغاله بادام برای دندان‌ها و استخوان‌های ما بسیار مفید است. می‌تواند با تقویت دندان‌ها و لثه، از سلامت دهان‌ودندان ما محافظت‌کند. همچنین، کارایی دستگاه اسکلتی ما نیز به‌شکل قابل‌توجهی افزایش‌می‌یابد.

۴. بعد از هر وعده غذایی، سطح گلوکوز (قند) در جریان خون ما بالامی‌رود که برای سلامتی ما خوب نیست. در این وضعیت، بادام سبز می‌تواند با افزایش ترشح هورمون انسولین و تنظیم سطح قند بدن به ما کمک‌کند.

۵. چغاله بادام سرشار از آنتی‌اکسیدان است. می‌تواند سموم را از بدن ما دفع‌کرده و فعالیت‌های سیستم ایمنی ما را تقویت‌کند. بنابراین، می‌توانیم تعدادی از بیماری‌ها و عفونت‌ها را رفع‌کنیم.

گوجه سبز یا آلوچه

گوجه سبز و آلوچه نیز مانند چاقاله بادام از میوه های فصل بهاری است که همه برای خوردنشان هیجان زده هستند.البته باید در مصرف این میوه ها صرفه جویی کرد که دچار دل درد نشویم.

گوجه سبز سیستم عصبی را تقویت می کند و کم خونی را از بین می برد و عملکرد کلیه ها را پشیبانی می کند. به از بین بردن برخی از بیماری هایی کبد کمک می کند. وقتی گل های سفید درخت آلو خشک می شوند و با عسل مخلوط می شوند، در کاهش کرم روده موثر هستند.

آلو غنی از فیبر است و عملکرد سریع روده ها را منظم می کند. گوجه سبز غنی از اسیدهای آلی مختلف،فلاونوئید ، اسیدهای چرب و ترکیبات آنتی اکسیدان است که آن ها را قادر می سازد تا متابولیسم بدن را بهبود بخشند به همین دلیل، به کاهش وزن و تسکین مشکلات هضم کمک می کند.

افرادی که با بیماری مانند عفونت گلو و التهاب ، ورم لوزه دارند می توانند جوشانده برگ های گوجه سبز با آب داغ را بنوشند. ثابت شده است استروژن این هورمون را متعادل می کند و توصیه می شود که زنان در دوره قاعدگی آن را به طور مرتب مصرف کنند. به خاطر خواص درمانی و پیشگیرانه گوجه سبز انبار کاملی از خواص است

توت فرنگی

فراوانی آنتی اکسیدانها و پلی فنل موجود در توت فرنگی آن را به یک مواد غذایی ایده آل برای محافظت و سلامت قلب تبدیل کرده است .
توت فرنگی همچنین حاوی آنتوسیانین (که مسئول رنگ قرمز توت فرنگی است )، می باشد که از سیستم گردش خون محافظت می کند و از این طریق می تواند از ایجاد پلاک در شریان ها جلوگیری کند و همچنین باعث تنظیم فشار خون میشود.
اگر زنان 3 یا 4 بار در هفته از توت فرنگی استفاده کنند، خطر ابتلا به حمله قلبی در آنها تا یک سوم کاهش می یابد.
توت فرنگی حاوی اسید الاگیگ است که همراه با آنتی اکسیدان های دیگر به کاهش هضم غذاهای نشاسته ای کمک می کند و همچنین افزایش سطح قند خون را پس از یک وعده غذایی نشاسته ای کنترل می کند و به افراد مبتلا به دیابت نوع دو کمک می کند، تا سطح قند خون خود را کنترل نمایند.
توت فرنگی همچنین حاوی شاخص گلیسمی پایین (40 ) است و این باعث افزایش فشار خون در هنگام خوردن توسط بیماران دیابتی نمی شود. فیبر موجود در آن نیز میزان سطح قند خون را تنظیم می کند.

انواع  سیب

  1. سیب یک میوه قلیایی و تمیزکننده بدن است و به علت دارا بودن پکتین زیاد آب اضافی بدن را خارج می سازد.
  2. سیب را می توان برای برطرف کردن اسهال حتی برای کودکان بکار برد.
  3. شربت سیب بهترین دارو برای درمان سرفه و گرفتگی صدا می باشد.
  4. خوردن سیب یبوست را برطرف می کند و برای خستگی مفرط مفید است.
  5. سیب را رنده کنید و در دستمال بپیچید و روی چشم بگذارید درد چشم را برطرف می‌کند.

طالبی

ویتامین C، زکسانتین و کاروتنوئید موجود در طالبی ها منطبق با مطالعاتی که در مجله تغذیه آمده است برای تثبیت سلامتی چشم مفید است. آین مواد با کاهش ریسک آب مروارید در ارتباط هستند.

طالبی منبع سرشاری از ویتامین C و بتاکاروتن است. آین مواد مغذی جهت کاهش ریسک ابتلا به آسم بسیار مفید هستند.طالبی حاوی مقدار خوبی از مقدار مناسبی از فولات است که در هر یک چهارم یک طالبی متوسط حدود 25 میکروگرم از این ماده وجود دارد. مطالعات اولیه نشان داد که فولات ممکن است به حفاظت اولیه از افرادی که در مرحله سرطان زایی قرار دارند کمک کند. گرچه اگر سطح فولات نیز بیش از حد افزایش یابد، می تواند سرطان زایی را افزایش دهد. تحقیقات بیشتری برای دریافتن ظرفیت ضد سرطان طالبی مورد نیاز است.طالبی دارای ویتامین C و A و بتاکاروتن و فیتوشیمی ها است که با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند. طبق مطالعات انجام شده در موسسه ملی سلامت مریلند؛ ویتامین C رادیکال های آزاد ایجاد کننده بیماری را از بین می برد. ویتامین A نیز به عنوان یک خط دفاعی برای حفظ سلامتی سیستم ایمنی عمل می کند.

هندوانه

خطر ابتلا به آسم بین افرادی که مقادیر زیاد از مواد مغذی خاص را مصرف می کنند، کمتر است. ویتامین C یکی از این مواد مغذی است که در بسیاری از میوه ها و سبزی ها، از جمله هندوانه یافت می شود.مطالعه ای که در نشریه the American Journal of Hypertension منتشر شد، نشان داد که مکمل عصاره هندوانه به بهبود سلامت دستگاه گردش خون در افراد میانسال چاق مبتلا به پیش پرفشاری خون یا پرفشاری خون مرحله یک کمک کرده است.

رژیم های غذایی سرشار از لیکوپن که در هندوانه نیز یافت می شود، ممکن است به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کنند.به عنوان یک منبع عالی برای آنتی اکسیدان ها، از جمله ویتامین C، هندوانه می تواند به مبارزه با رادیکال های آزاد که از عوامل شکل گیری سرطان هستند و نابودی آنها کمک کند. چندین مطالعه نشان داده اند که مصرف لیکوپن با کاهش خطر سرطان پروستات در ارتباط بوده است.
محتوای آب و فیبر چشمگیر هندوانه به پیشگیری از یبوست و بهبود شرایط اجابت مزاج برای بهره‌مندی از یک دستگاه گوارش سالم کمک می کند.حدود 92 درصد هندوانه از آب تشکیل شده است و این میوه سرشار از الکترولیت ها مهم است، از این رو، میان وعده ای خوب در روزهای گرم تابستان برای تامین آب مورد نیاز بدن و پیشگیری از کم آبی بدن است.کولین که در هندوانه وجود دارد یک ماده مغذی مهم محسوب می شود. کولین به بهبود شرایط خواب، حرکت ماهیچه، یادگیری، و حافظه کمک می کند. همچنین، این ماده مغذی به حفظ ساختار غشاهای سلولی کمک می کند، در انتقال تکانه های عصبی نقش دارد، به جذب چربی کمک می کند، و التهاب مزمن را کاهش می دهد.هندوانه و آب هندوانه نشان داده اند که ماهیچه درد را کاهش داده و زمان ریکاوری پس از انجام ورزش را در ورزشکاران کاهش می دهند. پژوهشگران بر این باورند که اسید آمینه ال-سیترولین (L-Citrulline) موجود در هندوانه در این زمینه نقش دارد.هندوانه یک ماده غذایی خوب برای پوست است زیرا حاوی ویتامین A است که این ماده مغذی برای تولید سبوم یا چربی پوست و مرطوب نگه داشتن پوست و مو نیاز است. همچنین، ویتامین A برای رشد بافت های بدن، از جمله پوست و مو نیاز است.

مصرف ویتامین C به میزان کافی نیز برای ساخت و حفظ کلاژن نیاز است که از عناصر اصلی تشکیل دهنده پوست و مو محسوب می شود. افزون بر این، هندوانه به تامین آب مورد نیاز بدن کمک می کند که برای حفظ ظاهر سالم و شاداب پوست و مو ضروری است.

گیلاس، عروس میوه های بهاری

اعتقاد بر این که آب گیلاس می تواند به عنوان یک روشن کننده طبیعی پوست بدن و صورت عمل کند.گیلاس حاوی مقادیر بالایی ویتامین C و انواع آنتی اکسیدان ها از جمله آنتوسیانین هاست که با رادیکال های آزاد مبارزه می کند، بنابراین برای درمان چین و چروک ها و لکه های پوست مفید بوده و به جوان سازی پوست صورت کمک می کنند.گیلاس و آب گیلاس حاوی مقادیر بالای ویتامین A می باشد که برای درمان آکنه و جوش صورت مفید می باشد، همچنین گیلاس دارای خواص ضد باکتری بوده که با حذف سموم از خون به درمان جوش صورت کمک می کند.

توجه : در منابع معتبر توصیه شده است که پیش از گذاشتن هرگونه ماسک بر روی پوست صورت و نواحی حساس بدن، ابتدا مقدار کمی از آن را بر روی پوست بازو مالیده و پس از 20 دقیقه بشویید.
چنانچه پس از گذشت حداقل 24 الی 48 ساعت پوست شما واکنش آلرژیک نشان نداد، می توانید آن را بر روی سایر نقاط بدن نیز استفاده کنید.
ماسک ضد جوش با گیلاس

دو قاشق غذاخوری گیلاس پخته و له شده را با یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی و نصف یک لیمو ترش ترکیب کنید و بر روی صورت بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.

گیلاس برای پاک سازی پوست صورت از سلول های مرده مفید بوده و پوست صورت را صاف و نرم می کند.