واکسن کرونا مناسب زیر 18سال
واکسن کرونا مناسب زیر 18سال

افراد زیر18سال چه واکسنی دریافت کنند؟

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه واکسن سینوفارم و پاستور می‌توانند در سنین نوجوانی نیز استفاده شوند،

گفت: واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال طبق اولویت‌بندی وزارت بهداشت انجام می‌شود.

واکسن پاستور می‌تواند برای سنین نوجوانی استفاده شود؛ همچنین واکسن سینوفارم چینی مجوز مصرف برای سنین زیر 18 سال را گرفته است.

این دو واکسن در سبد واکسیناسیون ما نیز وجود دارد و طبق برنامه و اولویت‌بندی اعلام شده از سوی معاونت بهداشتی وزارت بهداشت این واکسن‌ها برای نوجوانان استفاده خواهد شد.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده مناسب، همچنان عامل اصلی در قطع زنجیره انتقال کرونا به حساب می‌آید و نباید افزایش پوشش واکسیناسیون و کاهش مرگ و میر ما را از رعایت این نکات غافل کند.

تعداد واکسن‏‌هایی که مجوز مصرف برای افراد زیر ۱۸ سال را دارند، اندک است. واکسنهای پیشنهادی شما محصول کدام شرکت و کشورهاست؟

بله. تعداد محدودی واکسن تک‏دوزی در جهان وجود دارد که مجوز استفاده برای افراد زیر ۱۸ سال را دریافت کرده است. دو واکسن تک‌دوزی برای این گروه سنی، مد نظر ماست. یکی از آنها محصول مشترک ایران و کوباست (سوبرانا۲) که در کوبا روی افراد زیر ۱۸ سال آزمایش شده، نتایج آن هم مورد تایید و در این کشور هم مجوز مصرف اضطراری گرفته است. در ایران این واکسن به نام پاستوکووک شناخته می‎شود و در صورتی که مورد تایید سازمان غذا و دارو باشد، ما این واکسن تک‏دوزی را مستقیما از کوبا وارد می‏‌کنیم. واکسن دیگر هم واکسن تک‏دوزی سینوفارم است که در چین مورد استفاده قرار می‎گیرد و تا به حال بیش از ۱۰۰ میلیون دوز آن به شهروندان زیر ۱۸ سال این کشور تزریق شده است. این واکسن‎ها مورد تایید بوده و اگر بخواهیم واکسنی برای این گروه وارد کنیم، همین دو واکسن است.

هماهنگی‌های لازم در این خصوص در ستاد ملی مقابله با کرونا انجام شده است؟

تمام سیاستگذاری‏‌ها یا برنامه‏‌ریزی‌ها درباره واردات واکسن در ستاد ملی مبارزه با کرونا اتخاذ می‏‌شود. جمعیت هلال ‏‌احمر عضوی از زیرمجموعه‎های این ستاد است. در صورتی که مصوبه‏‌ای از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا به تصویب برسد، ما موظف به اجرای آن هستیم. هیچ نهادی بدون مجوز ستاد ملی مبارزه با کرونا، واکسنی را به کشور وارد نمی‏‌کند و واردات هر واکسنی هم باید به تایید سازمان غذا و دارو برسد.